تور آسیا

همشهری آنلاین - محمد سرابی: ۹۰ درصد آبیاری فضای سبز تهران با آب چاه ایفا می شود. برداشت آب از چاه ها باعث کاهش ذخایر زیرزمینی شده که خود خطراتی شبیه فرونشست زمین را در حاشیه نویسی شهر خلق کردن کرده است. مسلم است که از آب آشامیدنی ارزشمند نباید برای فضای سبز کاربرد کرد رواناب ها هم به وزن کافی نیستند. عزب چیزی که به مکان می ماند «پساب» و رواناب های حاصل از بارندگی است که اگر بتوان آن را تصفیه و روانه فضای سبز کرد حجم عظیمی از منابع آب شهر تهران نجات معلوم می کند. پری متجاوز روستا آب اضافی را روانه شبکه فاضلاب می کنند که به سمت جنوب مسئله پیدا می نرم که اگر تصفیه شود نه بخاطر آشامیدن که برای آبیاری گیاهان، سزاوار سرزنش استفاده خواهد بود. 

تاسیس تصفیه بناء خرج اضافی دارد اما می تواند خوان های زیرزمینی آب شهر را از بی آب شدن و سطح مزار را از فرونشست غیرقابل اعاده استقلال دهد. در همین راستا شهرداری و وزارت نیرو در بالاترین طبقه ساختمان بلند وزارت نیرو، تفاهمنامه ای برای ساخت تصفیه خانه های متاخر و استفاده از آب آنها بوسیله جای آب چاه امضا کردند.

براساس این سند که «تفاهمنامه جامع مدیریت حاجت آب فضای سبز دهات تهران از پساب و منابع آبی» نام دارد، مجموع پساب، چاه، قنوات و آب های سطحی که در سال۱۳۹۹ بوسیله ۱۸۰میلیون مترمکعب می رسد تا سال۱۴۱۰ بوسیله ۲۵۰میلیون مترمکعب خواهد رسید اما ۱۴۵میلیون مترمکعب آن با پیدایش ۱۷تصفیه خانه تامین می شود.

وزیر نیرو در مراسم امضای این تفاهمنامه بیان کرد: «شرایط مطلوب برای مدیریت شهری این است که مثل کشورهای توسعه یافته مدیریت آب و برق را بی آرامی بوسیله عهده بگیرد اما ما نمی توانیم با یک غرض باخبر این عرصه شویم اما می توانیم تسهیم خود را ایفا کنیم. سم توسعه یافتگی، بخشی نگری و تمرکزگرایی است که باید از آن فاصله بگیریم. پروژه هایی مانند ساخت تصفیه خانه ها در تهران هم با همین هدف اجرا می شود.» 

رضا اردکانیان پیش روی کرد: «برداشت من این است که امضای تفاهمنامه حاضر ارزشمند اما دیر است از طرف با توجه بوسیله حجم مدیریت شهری و وزارت نیرو باید زودتر از اینها رفتار می شد ولی اینک غصه به جای تأسف خوردن باید از فرصت باقیمانده استفاده کنیم. بزرگ ترین مسئولیت ما در قبال مجالی است که تو جوانمردی داریم. قطعا مدیران بعدی تجربه و تخصص بیشتری خواهند داشت اما فرصتی که ما درون وارستگی داریم را نخواهند داشت.» 

او گفت: «استفاده از پساب مانند ساخت یک بند مجازی است. همانطور که با مدیریت مصرف صاعقه در دو سال گذشته توانستیم معادل ساخت یک نیروگاه ۴-۳هزار مگاواتی را بوسیله توان خود اضافه کنیم با مصرف مجدد از پساب می توانیم آب خام را درون سفره های زیرزمینی ثابت قدم شبیه یک سد بزرگ حفظ کنیم.»

شهردار تهران نیز داخل این باره گفت: «درون لوحه بیستون از قول داریوش آمده است که یکی از سه بلای ارشد سرزمین ما خشکسالی بوده است. این ارزش و اهمیت تاریخی آب درون سرزمین ما را نشان می دهد از طرف تو منطقه ای کم آب با منابع محدود زندگی می کنیم. برداشت دائمی از منابع زیرزمینی در کوتاه مدت برازنده جایگزینی ازاله درحالی که ۹۰درصد آبیاری فضای سبز از همین ریشه انجام می شود. باید برنامه ای برای کاهش این برداشت داشته باشیم.» 

پیروز حناچی با بیان اینکه اگر تو تهران از این وضع بوسیله خراج برسیم بقیه کلانشهرها هم همین خوش نویسی را تعقیب خواهند کرد، تأکید کرد:«باید در نهایت بتوانیم فاضلاب را خیر یک جنین بلکه چندبار وارد دوچرخه مصرف کنیم و با کاربرد معتمد پاسخگوی نسل های بعد باشیم.»  مخاطره ورود شیرابه به آب های زیرزمینی

دیگر سخنران این عادات رئیس شورای روستا وجود که با رمز به کارآمدی وزارت نیرو بیان کرد: «وزارت نیرو داخل اساس مطمئن آب و برق به نوع دوستی فعالیت کرده است و چنانچه بوسیله قیافه بهینه از آنها استفاده می شد الان بیشتر از مقیاس استفاده در اختیار داشتیم.» 

محسن هاشمی تأکید کرد:«نگرانی شورای ولایت داخل بن اجرای این تفاهمنامه مخصوصا داخل مقدر شدن پیدایش تصفیه خانه هاست. حتما لازم است بودجه ای که برای این کار گلچین شده تو همین سطر استعمال شود تا بوسیله خراج مطلوب برسیم. همچنین دیگر موضوعی که باید به آن توجه کرد شیرابه پسماند است. داخل شهر تهران ۱۰مرکز جمع آوری خاشاک داریم که شیرابه تولید می کنند اما این شیرابه ها بوسیله شبکه فاضلاب وصل نشده و سربزرگی ادخال آنها به منابع آبی زیرزمینی وجود دارد.»  او همچنین گفت: «تصفیه خانه ها بیشتر در مناطق جنوبی بخانه برگشتن ساخته شده اند و باید بخاطر بهره مندی مناطق شمالی از پساب غصه برنامه ریزی کرد تا تصفیه ساختمان های متاخر در این محدوده ها زودتر مصنوع شوند.»  شیرابه ها وارد آب نمی شوند

شهردار و وزیر نیرو پس از امضای تفاهمنامه در جمع خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ گفتند. اردکانیان تو پاسخ به سؤالی درباره ورود شیرابه زباله ها به آب های زیرزمینی، تقریر کرد: تاکنون گزارشی از فایده شیرابه ها نداشتیم و می قابلیت با قاطعیت گفت که چونی آب آشامیدنی در تهران و دیگر شهرهای کشور مطلوب و خالی از عوامل بیماری زاست. همکاران وزارت بهداشت به خشکی امدن میزان آلاینده های موجود در آب آشامیدنی بازرسی دارند و اگر آلودگی در یک حقیقت آب وقوف شود، خروجی آن حقیقت قطع خواهد شد. او درباره تناسب میان شبکه لوله کشی و تصفیه خانه ها، گفت: قبلا کامل منابع مالی برای تاسیس شبکه آبرسانی استعمال می شد و به همین برهان شبکه ها از تصفیه خانه ها جلو افتادند. در ۲سال اخیر آهنگ تکمیل تصفیه ساختمانی ها سرعت بیشتری گرفت و امسال هم تصفیه مسکن فیروزبهرام ساخته می شود که بوسیله همراه تصفیه ساختمانی جنوب تهران، نزدیک به ۵۰درصد آب تصفیه شده تهران را می سازند. پیروز حناچی نیز تو جواب سؤالی درباره فرونشست ها تو جنوب تهران، گفت: براساس مطالعات زمین شناسی و عکس های ماهواره ای بیشترین فرونشست در جبهه غربی تهران و در ۱۰سال اخیر دیده شده است. درون مناطقی مانند منطقه۲۲ حزن کاهش شدید سطح آب زیرزمینی را داریم که با خلق کردن تصفیه خانه های فاضلاب می توان بخشی از آن را جبران کرد. همکاری شهرداری و وزارت نیرو با نگاه فرابخشی برای رفع این بغرنج مؤثر است. نقش مؤثر استفاده از پساب داخل جلوگیری از فرونشست

مطالعه تغییرات هندسی پوسته زمین در اطراف تهران نشان می دهد در سال های اخیر تا ۲۴سانتی متر کاهش بلندی نیز ثبت شده است. همین میزان فرونشست، تهران را درون زمره استان های پرخطر و دارای فرونشست ارتفاع تو به خشکی امدن استان هایی در برابر کرمان، خراسان شمالی و... قرار داده است. اصلی ترین دلیل فرونشست، برداشت زیاد از معادل از آب های زیرزمینی بوسیله ویژه برای استفاده در حوزه فعالیت های کشاورزی و آبیاری فضای سبز است. زمانی که برداشت از آبخوان ها افزودن یافته و کاهش بارندگی ها، فرصت تغذیه مجدد آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی را سلب کند، آبخوان تخریب شده و زمین دچار فرونشست می شود. میوه های شهریار و ورامین تو گرداگرد شهر تهران چندسالی است به نعوظ جدی با فرونشست های بی اندازه مواجه شده و اثرات آن تا مناطق جنوبی شهر همچون ۱۸، ۱۹ و ۲۰ آمده است.

عبدالرضا سعادت، مدیرکل ژئودزی و نقشه برداری زمینی دایره نقشه برداری ملک در گفت وگو با همشهری به نتایج آخرین وارسی تصاویر ماهواره ای در اسفند۹۸ رمز کرد و گفت: «بررسی این تصاویر نشان قسط نرخ فرونشست تو دوره تهران ۱۹سانتی متر است که همچنان میزان فوقانی است.»

او با اشاره بوسیله اینکه عمده ترین رفتار بخاطر جلوگیری از پیشروی فرونشست و ثابت نگه داشتن نرخ آن، کاهش میزان برداشت از آب های زیرزمینی است و تبدیل الگوی کشت از مؤثرترین راهکارهای آن است، افزود: «هر اقدامی نیز که منجر بوسیله کاهش میزان برداشت از آب های زیرزمینی شود مؤثر خواهد حیات. تصمیم شهرداری برای استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز و عدم استعمال از آب های زیرزمینی برای این منظور، قطعا نقش مثبتی خواهد داشت.» او البته این را هم می گوید که نتایج این اقدامات به سرعت نمایان نخواهد شد و تأثیرات خود را به آهستگی به ارائه خواهد گذاشت.

لهو با تقریر اینکه ما نگران گشادگی فرونشست به جانب مناطق شهری هستیم می افزاید: «میزان برداشت آب از خوان های آب زیرزمینی شرایط یکسانی دارد اما مدل و ارج وقوع فرونشست درون همه نقاط همسان زدودن و آنچه نقش گلچین کننده ای در این میان دارد، سنخ و دانه بندی خاک است. به عبارت دیگر می توان اعلام کرد مناطق جنوبی تهران به دلیل برخورداری از خاک ریزدانه، جدی نم داخل معرض فرونشست قرار دارند.» فرونشست؛ بلای جان میوه تهران

فرونشست تهران خراج برداشت های مکرر از خوان های زیرزمینی است. آنگونه که داده ها راه اندازی اطلس برداری علامت می دهد ۳۰درصد محدوده های پرخطر کشور از دیدن فرونشست زمین، داخل استان تهران قرار دارد. مطابق ارزیابی های ۱۵سال اخیر، روزی برداری بی رویه از آب سفره های زیرزمینی و خشک شدن تمام خواه قدری از مهم ترین تالاب ها و حوض درست کردن های ایران می تواند داخل تشدید بحران فرونشست زمین بوسیله میزان زیادی مؤثر باشد. طی دهه های اخیر برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی بارها موجب فرونشست ها و ایجاد چاله های بزرگ داخل دشت های تهران شده است. اما بزرگ ترین برداشت ها از سال۸۸ بوسیله بعد رخ گرفته و متأسفانه دیگر تغذیه خوان های آب زیرزمینی عمل نشده تا برداشت های دوباره موجب تخریب منابع زیرزمینی آب و افزودن سرعت فرونشست زمین شود. با دفع آب از آبخوان، این محل برای همیشه از بین می رود و حتی اگر تو کشور آب فراوان نیز وجود داشته باشد، امکان ذخیره آن توسط آبخوان حیات ندارد. به این ترتیب در آینده میوه های تهران که با پدیده فرونشست روبه رو هستند از بین خواهند رفت. مگر با بازچرخانی آب جلوی این مسئله پژمان شود.

قاسم تقی زاده خامسی معاون امور آب و فاضلاب وزارت نیرو: تهران هر سال ۳۵۰میلیون مترمکعب خروجی پساب دارد که با ساخت تصفیه خانه فیروزبهرام به ۴۵۰میلیون مترمکعب خواهد رسید. این رقم بخشی از پسابی است که تو افق۱۴۱۰ بوسیله ۷۷۸میلیون مترمکعب می رسد. فضای سبز قصبه سالانه نزدیک به ۱۸۰میلیون مترمکعب آب مصرف می کند که هم اکنون ۹۰درصد آن از چاه و اندک از ۴درصد آن از پساب تامین می شود. اگر ترقی و مراقبت فضای سبز با روند فعلی پیش برود، داخل سال۱۴۱۰ سالانه ۲۱۸میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمین برداشت خواهد شد که مخاطره بزرگی برای محیط زیست منطقه است. این ظرفیت معادل ذخیره سد کرج است. به این معنی که در این سال باید یکی از سدهای پنج گانه دهکده تهران را فقط برای فضای سبز اختصاص دهیم. یک سال پیش مذاکره ای میان وزارت نیرو و شهرداری با رویکرد نگهداری فضای سبز و در خطر نیفتادن منابع آبی آغاز شد تا تسهیم ۴درصدی پساب بوسیله ۶۰درصد برسد. با این فقره تنها ۸۰میلیون مترمکعب برداشت آب از چاه ها انجام می شود که امکان کاهش این مغز غم وجود دارد.

مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران: تو حال حاضر ۷میلیون مترمکعب پساب در تصفیه خانه های شهرک غرب، اکباتان، محلاتی، زرگنده و... تصفیه می شود و با پیدایش تصفیه خانه ها و شبکه هایی که تا انتها سال در دستور کار کاری داریم، ۸میلیون مترمکعب هم بوسیله آن افزایش می شود. امکان افزایش این ظرفیت تا ۱۹میلیون مترمکعب حزن وجود دارد. داخل مناطق دیگر هم بوسیله پشت مکان یابی تصفیه خانه و مشارکت با آب و فاضلاب و همینطور همکاری با وزارت نیرو در مملکت صاعقه هم هستیم.

محمدرضا بختیاری مدیرعامل انبازی آب و فاضلاب تهران: مراوده مالی میان شهرداری و آب و فاضلاب نزدیک به ۸۰۰-۷۰۰میلیارد تومان در سال است، از طرف دیگر، ما داخل یک سال گذشته نزدیک به ۴۰۰کیلومتر لوله آب و فاضلاب را تو تهران ایجاد یا مرمت کردیم که اینها خود یکی از مبصر ترین بنیاد های مشارکت را ایجاد می کند. خوشبختانه تابستان امسال درون تهران با بود افزایش قطعی کاربرد آب مظفر به مطمئن آن شدیم. این افزایش استعمال نسبت بوسیله سال گذشته، تقریبا قطع مصرف آب آشامیدنی اصفهان بود اما از موکد آب تو شهر جلوگیری شد.

علی محمد مختاری مدیرعامل دایره فضای سبز بخانه برگشتن تهران: داخل فضای سبز تهران به هیچ وجه از آب آشامیدنی استعمال نمی شود و منابع ما چاه، بارش ، قنات، رواناب و پساب است. از سال های ۶۰ تصمیم اندوهناک شد که تکثیر فضای سبز با کاربرد از این منابع عمل شود و با وجود اینکه جمعیت شهر بیشتر شد، توانستیم سرانه فضای سبز را از یک مترمربع به ۱۶مترمربع پارک و ۲۴مترمربع کمربند سبز برسانیم. اکنون ۲۲۷۷پارک در بطرف خانه وجود دارد و حتی برای وضعیت اضطراری بی قراری پیش بینی هایی کرده ایم تا بتوانیم آبیاری هایی انجام دهیم.
  • ۹۹/۰۶/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی