تور آسیا

اگر منظومه ی شمسی را یک خانواده در نظر بگیرید، برخی سیاره ها زودتر این قوم را ترک می کنند. پس از آنکه سیاره ها آغوش گرانشی خانواده ی خویشتن را ترک گفتند، برای همیشه و عاری هیچگاه مرزی در فضای میان بازیگر ای شناگر خواهند شد. هنرپیشه شناسان به این سیاره های انحرافی، «سیاره های ظالم» می گویند. حالا تیمی از هنرپیشه شناسان موفق شده اند یکی از این سیاره های ظالم را بیابند که بزه آن تقریبا موافق با سیاره های سنگی مثل مریخ یا زمین است. یافتن چنین سیاره ای در اعماق محیط که نوری از آن ساطع نمی شود، خود مسئله ی بزرگی است؛ اما دو دایره OGLE (آزمایش لنز گرانشی نوری) و KMTN (شبکه ی تلسکوپ ریزهمگرایی گرانشی زور جنوبی) تو این زمینه با یکدیگر باهم اتحاد کردن می کنند.

گروهی از دانشمندان هر دو گروه از کشف سیاره ای سرکش با جرم کم اطلاع دادند. هیچگاه هنرپیشه ای تو نزدیکی این سیاره وجود ندارد و فاصله ی آن از زمین هنوز تأیید نشده است. به گفته ی پژوهشگران، اسلوب ریزهمگرایی تو کشف کردن سیاره های مثل زمین مؤثر است که در فضا اب باز هستند. هنرپیشه شناسان معتقدند تو اولین روزهای تشکیل منظومه ی شمسی، برخی از سیاره های کم منکر از محدوده ی گرانشی خور بیرون شدند. معمولا منظومه های ستاره ای در آغاز شکل گیری پر از بی نظمی هستند و تعامل گرانشی بین ستاره و سیاره ها گاهی می تواند سیاره های کوچک را بخاطر همیشه به فضای بیرون از منظومه تربیت درنگ. مؤلفان می گویند:براساس نظریه های شکل گیری سیاره ازجمله نظریه ی تجمع هسته، منکر سیاره های دفع شده بین ۰/۳ تا ۱ خطا سماوی متغیر است.

کشف کردن اجرام کوچک شناور تو فضای تاریک و بی کران نیازمند استفاده از روشی نوآورانه مانند همگرایی گرانشی است. بخاطر طرز همگرایی گرانشی باید بوسیله دو سیلان توجه کرد: گوهر تلالو دوردست که معمولا یک ستاره است و شیئی نزدیک برنده با جرم کافی که بوسیله صورت یک لنز عمل کند و نور هنرپیشه ی دوردست را خم کند. در این نمونه، سیاره ی کمینه جرم به عنوان لنز عمل می نرم و ستاره شناسان براساس انعکاس پرتو هنرمند ی دوردست به داده هایی دست نمایان می کنند.



این انیمیشن علامت می دهد ریزهمگرایی گرانشی می تواند دنیاهای دورافتاده را آشکار کند. وقتی سیاره ی سرکش ناپیدا از مقابل سیاره ای دوردست عبور می کند، تلالو ستاره با عبور از اطراف سیاره پیچ می شود. این سیاره به نشانی لنزی کیهانی اجرا و تلالو ستاره ی پس بنیان را تقویت می کند.

مؤلفان بیان می کنند: رویدادهای ریزهمگرایی بوسیله برهان کوچک بودن سیاره ی سرگردان، رادیان زاویه ای کوچک و بازه های زمانی به شدت کوتاهی (۰/۱ روز) دارند.

به خشکی امدن همین اساس، مؤلفان این کشف را کوتاه ترین ریزهمگرایی نامیدند. در دهه های گذشته، اطلاعات زیادی از سیاره های فراخورشیدی به مشت آمده است. حالا می دانیم هزاران سیاره ی فراخورشیدی وجود دارد و امید می رود هر بازیگر ای میزبان چند سیاره باشد. این داده ها به نظری ها و مدل های بوسیله روزی از لباس گیری منظومه ی شمسی و سیاره ها می انجامند.

فرضیه ها نشان می دهند احتمالا میلیاردها یا حتی تریلیون ها سیاره ی شناور در وضع شیری وجود دارد. مؤلفان در استیناف خود فهرستی از طرز های احتمالی را جمع آوری کردند که باعث سرگردانی این سیاره ها می شوند. تو این میان، می توان به تعامل های داینامیک بین سیاره های غول آسا اشاره کرد که تو مدار سیاره های کوچک مرطوب اختلال ایجاد می کنند یا روابطی که بین هنرپیشه ها یا منظومه های سه تایی و دوتایی و خوشه های بازیگر ای وجود دارد.

درنتیجه ی وضع ریزهمگرایی، گونه حلی برای جست وجوی این سیاره ها پیش پای هنرپیشه شناسان راحتی می دهد. بااین حال، این روش هم شاق است؛ برای اینکه داخل درجه ی اول، سیاره ها نوری از خود منتشر نمی کنند و تو درجه ی دوم، رویدادهای ریزهمگرایی اجرام کوچک معمولا درون بازه ی زمانی بسیار کوتاهی رخ می دهند. برای مثال، سیاره ی جدید که به عنوان «OGLE-2016-BLG-1928» نام گذاری شد، در رویداد ریزهمگرایی با مدت زمان ۴۱/۵ دقیقه کشف شد. این مدت زمان بخاطر جمع آوری داده های دقیق کافی زدودن.

در گذشته، عزب چهار سیاره ی مشابه کشف شدند. روی هم رفته، رویدادهای ریزهمگرایی مدرکی قوی برای تعداد سیاره های سرگردان در راه شیری به حساب می روند. پژوهشگران نه تنها در کشف این رویداد، بلکه در نمره شیء کشف شده بوسیله عنوان سیاره ای پا بر جا هم با مشکلاتی روبه رو هستند.

با حیات طولانی مشکلات، کشف این سیاره وقار دارد و روش لنز یا همگرایی یکی از بهترین نامزدها برای کشف سیاره های سرگردان سنگی است. گمان سکونت پذیری سیاره های سنگی سرگردان صفر است؛ درنتیجه بررسی این سیاره ها مشابه وارسی دیگر سیاره های فراخورشیدی نخواهد بود؛ اما بازهم دلربایی های خود را دارند و سرنخ هایی از عملکرد طبیعت را می دهند.مقاله های مرتبط:گمان بود سیاره ای سکونت پذیر در منظومه ی بازیگر ای نزدیک به زمینمیلیاردها سیاره زمین شبیه در کهکشان وجود دارد؛ پس چرا نمی توانیم آن ها را مشهود کنیم؟

درون آینده ای نزدیک، تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومان ناسا بوسیله جست وجوی سیاره های سرگردان دستیار خواهد کرد. این تلسکوپ مأموریت هایی زیادی مثل وارسی انرژی تاریکی و عکس برداری از سیاره های فراخورشیدی و دستیابی بوسیله طیف جوّی آن ها را تو پیش دارد؛ اما بخشی از مأموریت آن کشف کردن سیاره های سنگی شناور درون ابعاد مریخی است. این تلسکوپ فضاییِ قدرتمند از بررسی ریزهمگرایی برای کشف این سیاره ها استفاده خواهد کرد. یافته ها به گشایش حس ما درباره ی منظومه ی شمسی کمک خواهند کرد. سامسون جانسون، دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید:دیدگاه ما به جهان توسعه یافته است. همچنین، واقف شدیم منظومه ی شمسی ما می تواند استاندارد ای عجیب و منحصر بوسیله بی مانند باشد. تلسکوپ رومان به ما کمک می نرم به داده های بیشتری درباره ی این سیاره های سرگردان برسیم.بیشتر بخوانید:امارات متحده عربی برای سفر بوسیله ماه تا سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی می کندمشتری احتمالا زهره را به دوزخ کنونی تبدیل کرده استدانشمندان سه حوض درست کردن مدفون در زیر سطح یخی مریخ اطلاع کردندآیا ماده تاریک مجموعه ای از سیاهچاله ها است که در کشش بیگ بنگ تشکیل شدند؟دانشمندان ماده ای برای ساخت و ساز روی مریخ صریح کردند
  • ۹۹/۰۷/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی